۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
جشنواره های فیلم در آلمان

آلمان میزبان طیف گسترده ای از جشنواره های فیلم و رویداد های بزرگ و بین المللی تا جشنواره های کوچک و تخصصی می‏ باشد. علاوه بر جشنواره بین المللی فیلم برلیناله به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی آلمان، جشنواره های سینمایی دیگری در این کشور وجود دارد.

1. جشنواره بین‌المللی فیلم برلین[1]

جشنواره ای فیلم در آلمان

برلیناله یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در جهان است که هر سال در ماه فوریه به مدت ۱۰ روز در شهر برلین آلمان برگزار می‌شود. جشنواره فیلم برلین در کنار جشنواره فیلم ونیز در ایتالیا و جشنواره فیلم کن در فرانسه، مهم‌ترین رویداد سینمایی اروپا به ‌شمار می‌رود. این جشنواره هر ساله جایزه خرس طلایی و خرس نقره‌ای را به ‌برگزیدگان خود اهدا می‌کند. خرس به ‌عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می‌شود. هرساله تقریبا 400 فیلم در بخش‌های مختلف برلیناله به ‌نمایش در می‌آید.

قسمت های مختلف این جشنواره شامل: ۶ بخش مسابقه ای، ۴ بخش جنبی، ۲ بخش بازار، 1 بخش حمایت مالی و 1 بخش استعدادیابی است. بخش‌های چندگانه این فستیوال شامل دسته بندی های زیر می باشد:

- مسابقه: رقابت برای کسب خرس طلایی بهترین فیلم و خرس نقره ای بهترین بازیگری، نویسندگی و تولید کننده می‏باشد. در این بخش، فیلم های بلند و اکران نشده در کشور مبدا شرکت می کنند.

- ویژه برلیناله: به سریال های تلوزیونی می پردازد.

- برخورد ها: به حمایت از کارهای جسورانه می پردازد.

- فیلم های کوتاه برلیناله

- پانوراما: فیلم های مبتکرانه و مستقل جهت کشف استعداد ها جدید

- فُروم (انجمن): منتخبی از حدود 40 فیلم که توسط موسسه هنری آرسنال انتخاب شده است.

- نسل: بخش کودک و نوجوان

- نگاهی به گذشته: مربوط به آثار کلاسیک


2. جشنواره فیلم مونیخ[2]

www

جشنواره بین‌المللی فیلم مونیخ بزرگترین جشنواره فیلم آلمان پس از برلیناله می باشد. این رویداد از سال 1983 آغاز به کار نمود و هر ساله در اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه برگزار می گردد. عمده اهداف این جشنواره جهت ارائه فیلم بلند و کوتاه، در درجه اول کشف فیلم‌ سازان جوان، با استعداد و نوآور و در مرتبه بعدی ادای احترام به دستاوردهای سینماگران و آثار قدیمی آن‌ها می باشد. در این رویداد به استثنای آثار مربوط به بازنگری‌ها و ادای احترام، همه فیلم‌های نمایش داده شده اولین اکران آلمانی و بسیاری از آنها اولین اکران اروپایی و جهانی هستند. در این رویداد، بخش های رقابتی با جوایز بیش از250 هزار یورو وجود دارد که توسط حامیان مالی و شرکای اصلی جشنواره اهدا می شود. در سال 2023 حدود 58 هزار بازدید کننده، 147 فیلم منتخب از 61 کشور مشاهده شدند.

این جشنواره بین‌المللی در مرکز فرهنگی مونیخ گستگ واقع شده است. منطقه‌ای که در آن ارکستر فیلارمونیک مونیخ، دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی مونیخ و چند مرکز فرهنگی دیگر وجود دارند.


3. جشنواره فیلم هامبورگ[3]

جشنواره ای فیلم در آلمان

این رویداد، سومین جشنواره بزرگ فیلم در آلمان (پس از برلین و مونیخ) می باشد. در این جشنواره، فیلم های مستند و بلند ملی و بین المللی نمایش داده می شود. دامنه این برنامه از فیلم‌های هنری گرفته تا سینمای جریان اصلی نوآورانه را شامل می‌شود و اولین فیلم‌های بلند کارگردانان جوان ناشناس را همراه با فیلم‌هایی از کارگردانان معتبر بین‌المللی ارائه می‌کند. در سال 2017 بیش از 40 هزار نفر در 250 نمایش حضور داشتند.

این جشنواره از بخش های دائمی زیر تشکیل شده است:

- وتو: این بخش به فیلم هایی با موضوعات سیاسی می پردازد.

- Voilà (آنجا): شامل فیلم هایی از کشورهای فرانسوی زبان است.

- ویترین: شامل فیلم هایی از کشورهای اسپانیایی و پرتغالی زبان است.

- آسیا اکسپرس: فیلم هایی را از تمام نقاط آسیا به نمایش می گذارد.

- آن سوی اقیانوس اطلس: سینمای معاصر آمریکای شمالی مبتنی بر زبان انگلیسی را نشان می دهد.

- کالیدوسکوپ: مروری بر سینمای جهان است.

- نمایش فیلم هامبورگ: این بخش به فیلم های فیلمسازان ساکن هامبورگ اختصاص داده شده.

- بسیار آزاد: سینمای آلمان امروزی

- تلویزیون: نمایش آثای تلوزیونی آلمان

- جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان میشل: این بخش مربوط به کودکان و نوجوانان می باشد.


4. جشنواره بین المللی فیلم کوتاه اوبرهاوزن[4]

جشنواره ای فیلم در آلمان

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه اوبرهاوزن که در سال 1954 تأسیس شد، یکی از قدیمی ترین جشنواره های فیلم کوتاه در جهان است. این برنامه که در شهر اوبرهاوزن برگزار می شود، یکی از پلتفرم های مهم بین المللی برای فیلم کوتاه است. بخش رقابت در این جشنواره از قسمت های زیر تشکیل شده است:

- فیلم های بین المللی

- فیلم های آلمانی

- فیلم های بین المللی ویژه کودکان و نوجوانان

- جایزه MuVi برای بهترین نماهنگ آلمانی

- جایزه NRW را برای تولیدات ایالت نوردراین-وستفالن آلمان


5. جشنواره بین المللی فیلم مانهایم-هایدلبرگ[5]

جشنواره ای فیلم در آلمان

جشنواره بین‌المللی سالانه فیلم مانهایم-هایدلبرگ در سال 1952 به طور مشترک توسط شهرهای مانهایم و هایدلبرگ در بادن-وورتمبرگ (منطقه جنوب غربی آلمان) تأسیس شد. این جشنواره بر سینمای هنری و تولید شده توسط کارگردانان تازه وارد بین المللی تمرکز دارد و به عنوان سکوی پرشی برای فیلمسازان تجربی می باشد که توسط تماشاگران غربی نادیده گرفته شده اند. این جشنواره معمولاً در ماه اکتبر یا نوامبر برگزار می شود.


6. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و انیمیشن لایپزیگ[6]

جشنواره ای فیلم در آلمان

این جشنواره در سال 1955 در جمهوری دموکراتیک آلمان سابق (آلمان شرقی) تأسیس شد و در طول جنگ سرد به عنوان محل مبادله هنرمندان شرق و غرب شهرت داشته است و امروزه هنوز هم محل ملاقات سازندگان فیلم های مستند جاه طلبانه است.

DOK Leipzig یک جشنواره فیلم مستند است که اکتبر هر ساله در لایپزیگ آلمان برگزار می شود. همچنین علاوه بر فیلم مستند، در زمینه انیمیشن نیز فعالیت می کند.


7. جشنواره فیلم لوکاس[7]

جشنواره ای فیلم در آلمان

این جشنواره در سال 1975 تأسیس شد و از آن به عنوان قدیمی ترین جشنواره فیلم آلمان برای مخاطبان کودک و نوجوان یاد می‏شود. جشنواره فیلم لوکاس یک رویدادی است که هر ساله در فرانکفورت، ویسبادن و آفنباخ برای نمایش آثار بین المللی حوزه کودکان و نوجوان برگزار می شود. تمرکز این جشنواره بر رویارویی با فیلمسازانی از سراسر جهان است که به سوالات کودکان و نوجوانان در بحث های سینمایی پاسخ می دهند.


8. جشنواره بین المللی فیلم روزهای مستقل[8]

جشنواره ای فیلم در آلمان

این رویداد بین‌المللی، بزرگترین جشنواره فیلم در شهر کارلسروهه آلمان می باشد. همه ساله فیلم‌های مستقلی از سراسر جهان در این جشنواره در بخش‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند. هدف این جشنواره نشان دادن این است که با منابع مالی محدود نیز می توان فیلم های بزرگ ساخت. عمده فیلم‌هایی که در این جشنواره به رقابت گذاشته می‌شوند فیلم های کوتاه هستند، اما گاهی فیلم‌های مستند و انیمیشن نیز در بخش رقابت قرار می‌گیرند.


9. جشنواره فیلم آلمانی لودویگشافن[9]

جشنواره ای فیلم در آلمان

این جشنواره از سال 2005 در پایان ماه اوت و اوایل سپتامبر در شهر لودویگشافن برگزار می شود. حدود 50 فیلم در تعدادی از چادرهای سینما و یک سینمای روباز نمایش داده می شود که بیشتر آنها محصول آلمان هستند. همچنین حدود 300 رویداد، مانند گفتگو با بازیگران و فیلمسازان در این جشنواره برگزار می شود. این رویداد در حال حاضر حدود 100 هزار بازدید کننده را به خود جذب کرده است و به طور پیوسته در حال رشد می باشد.


[1] www.berlinale.de

[2] www.filmfest-muenchen.de

[3] www.filmfesthamburg.de

[4] www.kurzfilmtage.de

[5] www.iffmh.de

[6] www.dok-leipzig.de

[7] www.lucas-filmfestival.de

[8] www.independentdays-filmfest.com

[9] www.festival-des-deutschen-films.de

کد خبر 20383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =